Læringsaktivitet 5: Mulighedsstrukturer, social retfærdighed og praksishandlinger
Lyt til denne lydfil og diskutér følgende i diskussionsforum:
Lydfil i tekstformat
Men selvom spørgsmålet om social retfærdighed er meget komplekst, så er det både vigtigt og relevant, at fagpersoner som lærere og vejledere arbejder for social retfærdighed og kontinuerligt reflekterer over og diskuterer, hvordan de i deres handlinger i hverdagens praksis på individ-, organisations- og samfundsniveau i fællesskab bidrager til eller reducerer social retfærdighed. Læreren må sammen med kollegaer reflektere over og drøfte, hvordan bestræbelser på at understøtte social retfærdighed, bl.a. inspireret af Sens capability teori, kan se ud og gøre sig gældende i hverdagens praksis. Den samlede sum af lærerens praksishandlinger ’en tirsdag morgen’ kan faktisk gøre en forskel. På hvilken måde er du hhv. pessimistisk og optimistisk ift. dine muligheder som lærer for at understøtte, at eleverne gennem skoletiden kommer til at: Noter i din refleksionslog: