Kære Deltager
Du er nu nået til kursets sidste modul, hvor du skal afprøve teorier og afsluttende opgaver fra de tidligere moduler i praksis. I modulet skal du også reflektere over hvordan du kan anvende den tilegnede viden til at udøve professionel dømmekraft når du planlægger, gennemfører og evaluerer et forløb i sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab.
Du skal igennem to læringsaktiviteter samt en afsluttende opgave for at færdiggøre modulet.
God fornøjelse.
Venlig hilsen,
Kristine, Pernille og Mette.Denne første læringsaktivitet har vi valgt at kalde “afprøvningsfasen”. I denne fase kan du vælge mellem to muligheder; A og B:
A: Afprøvning af et didaktisk design
Den første mulighed omhandler afprøvning af et didaktisk design i praksis. Du skal altså vælge et tema fra sundhed- og seksualundervisning og familiekundskab, som du har lyst og mod på at afprøve i en konkret klasse på en konkret skole.
Du kan finde gode ideer til din afprøvning i undervisningsvejledningen for faget (pdf) fra s. 33 og frem. Derudover er det en god ide, at du bruger anvender din viden og erfaringer fra andre fag fra grundskolen – det kan eksempelvis være fra fag som dansk eller samfundsfag.
Det første du skal gøre, hvis du vælger denne mulighed, er at kontakte en skole - det kan eksempelvis være din arbejdsplads, praktikskole eller måske en skole du kender i forvejen. Hvis du ikke allerede underviser på skolen kan du spørge, om du må overtage en klasse i et par lektioner til afprøvning af en undervisningsaktivitet.
Når de praktiske detaljer er på plads skal du vælge hvilket tema indenfor sundhed- og seksualundervisning og familiekundskab du ønsker at undervise i. Under dette kursus har du allerede udviklet flere didaktiske designs - bl.a. i den afsluttende opgave i modul 2 og 4. Måske har du lyst til at afprøve disse? Eventuelt med få redigeringer og tilføjelser? Eller det kan være du brænder for et helt andet tema? Valget er dit.
Læringsaktivitet 1a
Inden afprøvning:
1. Sørg for at lave en klar aftale med skolelæreren og eventuelt skolens leder om, hvor meget tid du må bruge til din afprøvning - og hvilke forventninger de har til din afprøvning. Du kan med fordel tage udgangspunkt i den samarbejdsaftale med eksterne aktører du blev præsenteret for i den afsluttende opgave fra modul 3: Sundhedsmodulet.
2. Udvikle/tilpasse dit didaktiske design, så det indeholder det du har aftalt med skolen, at du skal nå igennem. I din udvikling, skal du anvende det brede, positive sundhedsbegreb, eller handlekompetencebegrebet til at kvalificere dine overvejelser. Husk at have en klar køreplan for hvilke læremidler du vil bruge og hvilke aktiviteter og organiseringer eleverne skal møde i undervisningen. For at undervisningen skal lykkes er det vigtigt, at så meget som muligt er gennemtænkt på forhånd.
Under afprøvningen:
1. Gennemførsel af den planlagte undervisningsaktivitet på skolen.2. Hvis du overtager en klasse kan du evt. bede klassens lærer om at observere undervisningen og skrive ned undervejs.
3. Tag noter efter lektionen/lektionerne med din umiddelbare refleksioner over hvordan undervisningen forløb. Notér fx eksempler på:
- Hvad eleverne var optagede af.
- Hvad du har lyst til at gentage.
- Hvad du har lyst til at gøre anderledes næste gang.
Gem notaterne i din arbejdsmappe.
- Hvad eleverne var optagede af.
B: Samtale om dit didaktiske design med en fagperson
Hvis det viser sig umuligt at gennemføre en konkret afprøvning på skolen skal du endelig ikke gå i panik. Du kan nemlig også vælge mulighed 2, hvor du, i stedet for at afprøve et didaktisk design, skal samtale med en fagperson om det didaktiske design.
Hvis du vælger denne mulighed er det vigtigt, at du hurtigt får taget kontakt til en fagperson (fx en skoleleder, en lærer eller en sundhedsplejerske) mhp. at få lavet nogle konkrete aftaler.
Når de praktiske detaljer er på plads skal du vælge hvilket tema, indenfor sundhed- og seksualundervisning og familiekundskab, du ønsker at udvikle et didaktiske design indenfor - og få sparring på. Ligesom ved mulighed 1 er du velkommen til at anvende nogle af de didaktiske designs du allerede har udviklet - evt. med få justeringer eller tilføjelser. Du må dog også gerne udvikle et nyt didaktisk design fra bunden. Det er op til dig.
Læringsaktivitet 1b
Inden mødet med fagpersonen:
1. Udvikle/tilpasse dit didaktiske design. Husk at være tydelig og noter både hvilke læremidler du vil bruge samt hvilke aktiviteter og organiseringer eleverne skal møde i undervisningen.2. Udarbejd en interviewguide, hvor du får stillet spørgsmål til fagpersonen, som du gerne vil have svar på. Du kan finde en ide til en interviewguide her: Eksempel på interviewguide (Word).
3. Send evt. dit didaktiske design og interviewguiden til fagpersonen, så han/hun har mulighed for at læse sig ind i temaer og problemstillinger inden mødet.
Under mødet med fagpersonen:
1. Præsenter dit didaktiske design for fagpersonen og husk at uddybe dine tanker bag det didaktiske design.2. Fasthold din samtale med fagpersonen i form af enten lyd, billede eller notater. Gem evt. lyd/billede/notater i din arbejdsmappe.
Afsluttende opgave: Refleksion over dit møde med praksis
Den afsluttende opgave består af tre dele;
A: En video, hvor du reflekterer over dine erfaringer med praksis.
B: En skriftlig del, hvor du opsummerer dine erfaringer og viden i fem principper for undervisning.
C: En skriftlig del, hvor du reflekterer over dine tanker og dit udbytte af SSF-kursetA: Fortæl om dit møde med praksis
Lav en video, hvor du fortæller og reflekterer over dit møde med praksis.
Videoen skal være 1-2 minutter lang og indeholde følgende:- Indsigt i, hvad du har foretaget dig i praksis: Du kan for eksempel fortælle om, hvem du har talt med - og hvilken berøring personen har med praksis. Hvis du har undervist, kan du komme ind på klassens læringsforudsætninger og rammer ifm. undervisningens
placering og timetal osv.
- Generelle refleksioner over dit møde med praksis. Hvilke muligheder og udfordringer fik du øje på?
- På baggrund af dine refleksioner i videoen skal du udarbejde fem principper for undervisningen i sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab. Principperne skal enten være begrundet med teori, som du er blevet præsenteret for gennem kurset eller har mødt gennem dit arbejde/ uddannelse.
- Gem dine principper i din arbejdsmappe.
C: Du skal lave en besvarelse af de tre nedenstående spørgsmål. Besvarelsen skal fylde mellem 1200-2400 anslag.
- Hvilken viden, forståelser og sammenhænge har været særlig vigtige at arbejde med - set i lyset af dit kommende arbejde med SSF i skolen?
- Er der viden/færdigheder, som du oplever, der mangler i MOOCen? Uddyb hvilke emner/områder du gerne ville have haft med eller måske skulle være uddybet endnu mere.
- Hvordan vil du beskrive din egen deltagelse og engagement i MOOCen om SSF?
Mangler du inspiration til at se hvordan et princip kan se ud - så se her:
Hvis du mangler inspiration til at skrive dine fem principper kan du finde Sex og Samfunds undervisningsprincipper her: Sex og Samfund - Undervisningsprincipper (artikel).
Du kan også finde inspiration i disse fem dogmer, som Danmarks Lærerforening har udarbejdet sammen med 3F og FOA: Danmarks Lærerforening: Fem dogmer for Fællesskabets Skole (artikel).
Mangler du hjælp til at finde teori? Så er der et eksempel til hjælp her:
Det kan eksempelvis være, at du i din gennemførte undervisning har oplevet, at eleverne er meget forudindtagede i forhold til hvordan sundhed skal forstås: Her kan du eventuelt analysere dine fastholdte erfaringer ved hjælp af det brede positive sundhedsbegreb.
Det kan også være du har oplevet, at det er svært at vide hvor grænsen skal sættes, når du underviser i følsomme emner, som eksempelvis grænsesætning eller “den første gang”. Her kan du evt. anvende teorien om de tre p’er fra seksualundervisningsmodulet til at blive klogere på hvordan du kan imødekomme udfordringerne.
- Indsigt i, hvad du har foretaget dig i praksis: Du kan for eksempel fortælle om, hvem du har talt med - og hvilken berøring personen har med praksis. Hvis du har undervist, kan du komme ind på klassens læringsforudsætninger og rammer ifm. undervisningens
placering og timetal osv.
Modul 5: Klar til praksis
-
This topic