Læringsaktivitet 1: Faghæftets beskrivelse af undervisningen i familiekundskab - fire dogmer
- Læs: Roien et al, 2018: Seksualitet, skole og samfund. Kritiske perspektiver på seksualundervisning, kap. 4 “Fælles Mål for seksualundervisning - rammer, udfordringer og handlemuligheder”, Hans Reitzels Forlag
- Find faghæfte for sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab frem. Du kan finde faghæftet her: Faghæfte - Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab (pdf)
- Skriv “familie” i søgefeltet (ctrl + F). Nu vil familie blive markeret i hele dokumentet.
- Orientér dig i faghæftet ift. temaet familie. Du kan evt. overveje:
- Hvilke mål er du forpligtet på ift. de forskellige trinforløb - og hvilke mål er blot vejledende?
- Hvilke hensigter kan der ligge bag trinmålene på de forskellige trinforløb? Se eks. s. 25 “Familieliv” eller under afsnittet “Elevers alsidige udvikling” s. 37.
- Opsummer dine overvejelser i fire principper, du synes er centrale, når du skal undervise i emnet familie. Et princip kan evt. være “Det er vigtigt, at eleverne møder mange måder at være familie på i undervisningen”. Dine principper skal begrundes
i det kapitel, du har læst i bogen. Husk at skrive henvisning på dine begrundelser.
- Noter dine principper og begrundelser herfor i din refleksionslog.