Kursets formål og mål er, at du ud fra et kvalificeret grundlag - og med professionel dømmekraft - kan planlægge, gennemføre og evaluere undervisning i det obligatoriske, timeløse fag Sundheds-, seksualundervisning og familiekundskab i grundskolens 0. -9. klasse.
Modulet består af 4 dele:
1.1 Lyt til eleverne
1.2 Lyt til eksperterne
1.3 Det brede, positive sundhedsbegreb
1.4 Badgeopgave: Fotojagt
Gennem modulets ressourcer og aktiviteter opnår du kompetencer, som du skal bruge i den afsluttende opgave.
For at kunne kvalificere dine refleksioner i de forskellige moduler, er det vigtigt, at du har faglige belæg for dine refleksioner. Derfor skal du anskaffe dig bogen:
- Seksualitet, skole og samfund. Kritiske perspektiver på seksualundervisning, Roien, Line Anne m.fl., Hans Reitzels Forlag 2018.Video: Præsentation af eksperter
- Derudover kan du downloade en del litteratur, som også hjælper dig på vej i dine refleksioner:
- Like - digital Uddannelse (2019) - (pdf)
- Jensen, B.B, Sundhedsfremme og forebyggelse- to forskellige paradigmer, tidsskrift for forskning i sygdom og samfund - (pdf)
- Fælles Mål fra Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab (pdf)
Igennem kurset kommer du desuden til at benytte kapitler fra følgende bøger:
- Ottosen, Mai Heide (2019). Familie og forældreskab. I: Blok og Laustsen (2019). Sociologiens problemer- en grundbog. Hans Reitzels forlag.
Disse kan du med fordel låne.
- Kursets formål og mål er en del af Bekendtgørelsen om uddannelsen til professionsbachelor som lærer i folkeskolen. Se hvordan bekendtgørelsen omtaler sundheds-, seksusalundervisning og familiekundskab i linket her.
Når du skal planlægge din undervisning i faget er der en lang række krav og mål, som din undervisning skal leve op til. Disse mål og rammer kan du blandt andet se i fagets formål, som er beskrevet i faghæftet for faget. Du finder faghæftet i linket herover.
Start med at se videoen “Elever og sundhed” som indeholder interviews med elever fra 1-9. kl. Tænk efterfølgende igennem hvad du lagde særlig mærke til i interviewene.
Video: Elever og sundhed
Du skal arbejde med sundhedsbegrebet i det følgende. Måske tænker du, at sundhed er et simpelt begreb at forstå og noget som du har kendt til fra du var ganske lille. De fleste har hørt om kost og motion og, ikke mindst, hvordan rygning kan påvirke menneskers sundhed og levealder. Det er også det interviewet med eleverne i 1.1 kommer til at handle om. Men sundhed involverer mange flere ting end kost, motion og rygning - og forståelsen af, hvad sundhed egentlig er afhænger også af kultur og hvilket miljø man er opvokset i.
Video: Det brede, positive sundhedsbegreb
I denne video forklarer Pernille kort hvordan man kan have forskellige tilgange til sundhedsbegrebet. Der er valgt et aktuelt eksempel i form af COVID-19 pandemien, der må siges, at have fået sundhed og sygdom på dagsordenen i hele verden. Det aktuelle eksempel er valgt, fordi det ofte kan skabe motivation hos tilhørerne (også i grundskolen), hvis man finder eksempler, der kan kobles direkte til elevernes livsverden.
Når du har set videoen, skal du læse mere om det brede, positive sundhedsbegreb i kapitlet Kernebegreber i sundhedspædagogik, som du finder i bogen Forebyggende Sundhedsarbejde af Bjarne Bruun Jensen m.fl. (Munksgaard, 6. udgave).
Du kan også læse om sundhedsbegrebet på EMU i det føromtalte faghæfte.
Læs nedenstående refleksionsspørgsmål og gense evt. videoen “Elever og sundhed” fra punkt 1.1.
På baggrund af din viden om det brede, positive sundhedsbegreb skal du reflektere over følgende:
- Hvordan taler forskellige elever om sundhed?
- Hvilke områder indenfor sundhed virker til at optage eleverne i særlig grad?
- Hvor synes du de forskellige elevers udsagn placerer sig ift. de 4 sundhedsopfattelser? På hvilke måder?
- Ser elevernes opfattelse af sundhed ud til at ændre sig i takt med alder?
- Hvordan taler forskellige elever om sundhed?
Læringsaktivitet 1
Udvælge tre af dine pointer fra dine refleksioner over videoen, og gem dem i din refleksionslog.
Find et billede, som du mener illustrerer det brede, positive sundhedsbegreb. Det kan være et foto du finder på nettet, eller et billede du selv producerer.
Læg billedet i din refleksionslog og skriv 3-5 linjer om hvorfor du har valgt netop dette billede (omfang: 400-500 tegn inkl. mellemrum). Fokuser på, hvor og hvordan du ser sundhed i billedet.
Artikler, tekster, videoer mm. som er blevet anvendt i modulet.