Kære Deltager
Dette modul fokuserer på at give dig viden om, hvorfor Uddannelse & Job er et vigtigt emne i skolen gennem hele elevernes skoleforløb, bl.a. som en indsats der bidrager til
- At eleverne får udvidet deres horisonter og forståelser af deres muligheder omkring uddannelse og arbejde.
- At skabe indsigt i og respekt om den mangfoldighed af uddannelser og jobs der findes, så unge oplever det socialt muligt at vælge disse.
- Sammenhængskraft i samfundet, hvor det er centralt med indsigt i og anerkendelse af, andres interesse og bidrag plus oplevelsen af, at andre værdsætter det man selv finder væsentligt og bidrager med.
Du får viden om hvordan man kan forstå børns, unges – og voksnes – læreprocesser omkring uddannelse, arbejde og det at skabe sammenhængen mellem uddannelse og arbejde og den øvrige del af livet.
Modulet kommer omkring tre overordnede temaer, som er relevante for dig som fagperson at kende til som grundlag for at kunne planlægge, gennemføre og evaluere aktiviteter sammen med eleverne.
- Udvide horisonter og forståelser af muligheder.
- Hvordan finder læring om uddannelse og arbejde og sammenhængen med den øvrige del af livet sted?
- Fællesskabers betydning - horisonter og valg bliver til i fællesskaber.
Gennem modulets ressourcer og aktiviteter opnår du kompetencer, som du skal bruge i modulets afsluttende opgave.Læs som optakt til modulet dette interview med Randi Skovhus om, hvorfor Uddannelse & Job er et vigtigt emne i skolen: EMU - Hvorfor lære om uddannelse og job i skolen? (artikel)
Overvej hvem du kan arbejde sammen med for at integrere og videreudvikle Uddannelse & Job i dine fag og øvrige undervisning.
Som obligatorisk, timeløst emne fra 0. til 9. klasse indgår Uddannelse & Job i den fagopdelte undervisning, i tværgående emner, som selvstændige forløb og i den understøttende undervisning
(Undervisningsvejledning for Uddannelse & Job).
Du skal nu høre en elev fortælle om sin oplevelse med at besøge en uddannelse, som hun ikke forestiller sig hun vil gå på. Du får en introduktion til capability teorien og en perspektivering af elevens fortælling. Du skal reflektere over hvordan du som lærer kan arbejde og dele dine refleksioner med de øvrige deltagere og lade dig inspirere af hvad de skriver. Klik på bog-ikonet herunder for at starte.
Refleksionsaktivitet
Du har nu hørt Lauras fortælling og reflekteret over den, du er introduceret til capability teorien og har lyttet til en perspektivering af Lauras fortælling. Du skal nu reflektere over nedenstående to spørgsmål om hvordan du som lærer vil arbejde.
1. Hvordan kan du som lærer arbejde med Lauras – og eventuelt klassekammeraters – oplevelser og fortællinger på en måde, som giver mening for eleverne og som bidrager til udfordring af de fordomme, som kommer til udtryk? Vælg et klasseniveau. Notér tre ideer som evt. er knyttet til et af dine fag.
2. Hvordan kan læreren arbejde med en sådan aktivitet på en måde som fremmer solidaritet med og anerkendelse af fx social- og sundhedshjælpere frem for diskrimination? Vælg et klasseniveau. Notér tre ideer som evt. er knyttet til et af dine fag.
Hvad er Uddannelse & Job for et emne? Hvorfor er det vigtigt? Og hvordan hænger det sammen med den uddannelses- og erhvervsvejledning som eleverne modtager i 8., 9. og 10 klasse? Dette sætter vi fokus på nu.
Emnet Uddannelse & Job er bl.a. relevant fordi samfundet er ulige og uretfærdigt på en række områder. Denne ulighed og uretfærdighed er ikke naturgiven, men kan ændres. Mennesker i den vestlige verden er i dag ikke bundet i fysiske lænker, men vi er ofte bundet i vores verdensbillede, i vores handlingshorisont og i vores opfattelse af, hvad der er ønskværdigt og muligt.
Uddannelse & Job kan potentielt udvide børn og unges horisonter og udfordre deres opfattelser af muligt og umuligt. Denne tankegang står Hooley (professor i karrierevejledning, Derby University, UK) bag, og han opfordrer i denne sammenhæng lærere til at forstå deres undervisningspraksis som frigørende og indlejret i en politisk og økonomisk kontekst.
- I indlægget herunder bliver du introduceret til Hooleys teori. Hooley præsenterer fem læringsområder, som en ramme for Uddannelse & Job. Når du har orienteret dig i indlægget kan du gå videre til refleksionsopgaven.
Du bliver nu introduceret til Hooelys teori om fem læringsområder og tilknyttede spørgsmål som ramme for Uddannelse & Job.
Læringsaktivitet 1
I denne aktivitet inviterer vi dig til at reflektere over Hooleys kritiske teori. Vil vil bede dig fokusere på, hvordan du forholder dig til Hooleys argument omkring at børn og unge skal lære at være kritiske overfor forskellige vilkår i deres liv. Ved at dele dine tanker og hente inspiration i andres refleksioner, bliver vi forhåbentlig alle klogere på, hvordan Hooleys teori kan gøre os klogere på vores undervisningspraksis.
Du skal nu reflektere over, hvordan du forholder dig til Hooleys argument omkring at børn og unge skal lære at være kritiske overfor forskellige vilkår i deres liv. På hvilken måde er det vigtigt?
Hvis du vil se figuren med Hooleys læringsområder og spørgsmål eller lytte til præsentation af Hooleys teori igen kan du gøre det her (gå til præsentationen )
- Når du har lyttet og reflekteret skal du vælge et argument ud og notere det i din refleksionslog
- Er der aspekter i Hooleys teori, som du er kritisk overfor? Vælg et argument ud og notér i dette forum, så medkursister kan se dine overvejelser her. Læg eventuelt op til en diskussion med dine medkursister.
- Når du har lyttet og reflekteret skal du vælge et argument ud og notere det i din refleksionslog
Her kan du kan se Hooleys tiltrædelsesforelæsning som professor, hvor han præsenterer de fem læringsområder og spørgsmål.
Elevernes nysgerrighed og refleksion
I faget Uddannelse & Job får eleverne gennem hele deres skoletid større og større indsigt i, hvordan livet med uddannelser og job kan komme til at fungere. Det kræver nysgerrighed og åbenhed at kunne se nye muligheder for sig. Et for stort fokus på uddannelsesvalg kan lukke ned for denne nysgerrighed og refleksion. Det kan du læse mere om i nedenstående indlæg:Nye horisonter
Elevernes nysgerrighed i faget skal være med til at åbne deres horisonter. Det handler nedenstående indlæg om.
At skifte perspektiv
Vi vil nu beskæftige os med forskellige typer af spørgsmål og betydningen af hvilke spørgsmål man vælger at arbejde med i Uddannelse & Job.
At skifte perspektiv fra at aktiviteter omkring uddannelse og arbejdsliv handler om den enkeltes uddannelsesvalg, til at de skal have et bredere fokus på horisontudvidelse ift. uddannelse, arbejde, værdier, livsbalance mv. (dvs. karrierelæring) kan være nemt at forstå. Men i praksis kan man have brug for inspiration til hvordan et sådant perspektivskifte kan udmønte sig i praksis. Dette vil vi arbejde med nu.
Du skal nu reflektere over hvordan du og andre arbejder med spørgsmål i tilknytning til Uddannelse & Job-undervisningen, dele med medkursister og lade dig inspirere af deres indlæg.
Læringsaktivitet 2: Hvilke spørgsmål stiller du dine elever?
Overvej hvilke spørgsmål du stiller til dine elever, når de har været på fx virksomhedsbesøg eller på besøg på en uddannelsesinstitution. Du kan også genkalde dig nogle spørgsmål du har hørt andre lærere stille deres elever eller spørgsmål som du selv er blevet stillet.- Lav tre eksempler på spørgsmål, hvor du reflekterer over hvordan disse spørgsmål:
- Understøtter elevernes nysgerrighed og refleksion over uddannelse, arbejde, forskellige værdier og måder at leve på.
- Lukker for elevernes brede nysgerrighed over for uddannelsernes og arbejdets verden
- Lav tre eksempler på spørgsmål, hvor du reflekterer over hvordan disse spørgsmål:
Her arbejder du videre med spørgsmål som undersøtter børn og unges erfaringsdannelse og refleksion omkring uddannelse og arbejde. Det trækkes frem som en pointe, at de spørgsmål man stiller spiller en rolle for de processer, man understøtter.
Vil du vide mere om at understøtte refleksion og om at arbejde med forskellige typer af spørgsmål kan du fordybe dig her, hvor vi præsenterer tre temaer.
Vi har nu været optaget af betydningen af, at børn og unge får mulighed for at få udvidet deres horisonter omkring uddannelse og arbejde, om at borgere kan bidrage til samfundet på forskellige måder og kan have forskellige værdier. Vi har også været optaget af at belyse, at Uddannelse & Job spiller en rolle i et ulige samfund og danner grundlag for, at børn og unge nu og på sigt får grundlag for at få større indflydelse på deres egen tilværelse.
Hvordan kan man forstå de processer, der knytter sig til børn og unges erfaringsdannelse og refleksion over uddannelse og arbejde og sammenhængen med den øvrige del af livet? Dette sætter vi fokus på nu.
Når man er optaget af at understøtte, at børn og unge får indsigt i og kommer til at reflektere over uddannelse og arbejde, sig selv i forhold hertil og sammenhængen med den øvrige del af livet, bliver det interessant at se på forskellige teorier om, hvordan man kan forstå disse læringsprocesser.
I Modul 1 arbejdede du med Gottfredssons teori om, hvordan de forestillinger om køn og prestige, som børn, unge og voksne udvikler, har betydning for deres valg omkring uddannelse og job.
Nu vil vi præsentere en anden teori om, hvordan man kan forstå menneskers erfaringsdannelse og refleksion omkring uddannelse, arbejde og sammenhængen med den øvrige del af livet. Nemlig Bill Laws teori. Denne teori beskriver andre dele af menneskers læreprocesser omkring uddannelse og job end Gottfredsons teori gør.
Laws teori om karrierelæring, dvs. læring om uddannelse, arbejde og sig selv i forhold hertil
Bill Law beskriver, at læring om uddannelsernes og arbejdets verden og hvordan det spiller sammen med de øvrige dele af menneskers liv er en kompleks læreproces, som udvikler sig lidt efter lidt i forskellige trin og i de fællesskaber, man indgår i. Han fremhæver, at denne læring er en læreproces ligesom processen med at læse, skrive og regne og alt muligt andet børn og unge skal lære. Der indgår forskellige dimensioner i læringsprocessen – både erfaringer og refleksioner er vigtige.
Video: Sådan kan lærere hjælpe
Se filmen omkring karrierelæring og Uddannelse & Job ’Sådan kan lærere hjælpe’. I filmen præsenteres Laws model (opdage, ordne, fokusere og forstå).
Du kan læse mere om Bill Laws karrierelæringsteori, der har dannet en teoretisk ramme for forsknings- og udviklingsprojektet Udsyn i udskolingen. Læs om Laws teori i bogen til projektet udgivet af KL og Danmarks Lærerforening i 2016 og hør også vores opsamling på teorien herunder.
Læringsaktivitet 4
Reflektér:
Du er nu introduceret til Laws teori om læring om uddannelse, arbejde og sig selv.- Hvad er vigtigt i Uddannelse & Job-undervisningen. Nævn to ting som du kommer til at tænke på i forlængelse af teorien. Notér dine refleksioner i din refleksionslog.
- Hvad er vigtigt i Uddannelse & Job-undervisningen. Nævn to ting som du kommer til at tænke på i forlængelse af teorien. Notér dine refleksioner i din refleksionslog.
Du skal nu høre en lærer fortælle om en af sine elever og de erfaringer og refleksioner, han har gjort sig om at arbejde som fisker. Og du skal analysere fortællingen med afsæt i Laws teori om karrierelæring.
Introduktion til begreber
Vi vil her præsentere og definere udvalgte, centrale begreber. Der er tale om begreber, der beskriver de processer Uddannelse & Job har fokus på at understøtte hos eleverne, den indsats lærere laver i emnet Uddannelse & Job og den vejledningsindsats som Ungdommens Uddannelsesvejledning (UU)/Den Kommunale Ungeindsats (KUI) har ansvaret for.
Vi har valgt disse fire begreber ud
- Karrierelæring
- Career education
- Vejledning / Uddannelses-, erhvervs- og karrierevejledning
- Karriere
Læring om uddannelse og arbejde og samspillet med den øvrige del af livet er en social proces
Læring om uddannelse og arbejde er en social proces, der finder sted i fællesskaber. I fællesskaber får man indsigt i andres forventninger, der gives feedback, som får betydning for de billeder den enkelte får af sig selv, der kan gives støtte og opmuntring, ligesom deltagerne kan udgøre inspirationskilder for hinanden. Eleverne spiller en rolle for hinandens læring om uddannelse og arbejde – ligesom mange andre fællesskaber gør, fx familien.
I næste tema sætter vi fokus på fællesskabers betydning for horisonter omkring uddannelse, arbejde, en selv og andre.
Når mennesker udvikler forståelser af sig selv og deres verden må det forstås som noget, der sker i samspil med andre i en kontinuerlig proces over tid. Vi er som mennesker hele tiden i gang med at få indsigt i hvilke muligheder der er og forholde os til vores muligheder og interesser i samspil med andres muligheder og interesser. Det kan være en åben og kompleks proces, fyldt med modsætninger, dilemmaer og ændrede præmisser. Når ét spørgsmål er afklaret opstår nye spørgsmål og dilemmaer.
Video: It's smarter to travel in groups
Se denne film som en appetitvækker til arbejdet med det kollektive (2.13 min.):
Menneskers erfaringer, refleksioner og uddannelsesvalg bliver til i fællesskaber. Fællesskaber kan udvide uddannelses- og jobhorisonter, fordi fællesskabet har indflydelse på, hvad mennesker ser som muligt. På den måde er der potentialer i fællesskabet i fx klassen som læreren kan bygge på. Læreren skal samtidig være opmærksom på, at fællesskaber også kan indsnævre børn og unges uddannelses- og jobhorisonter og hvad eleven oplever som muligt for sig selv.
Du skal nu se en kort film, der argumenterer for, at børn og unge ledes på vildspor, når vi beder dem kigge ind i sig selv. Og du skal reflektere over dette med afsæt i dine egne erfaringer.
Vi sætter fokus på normer. Du skal se to korte film og reflektere over dine egne normer.
Her introduceres du kort til normkritisk pædagogik.
Du får her lejlighed til at reflektere over, hvordan dine normer har betydning for dit arbejde i skolen.
Her ser du nærmere på unges oplevelser af deres valg af ungdomsuddannelse. Du arbejder med rapporten ’Uddannelsesvalg i 8. klasse - Unges vej mod ungdomsuddannelse’.
Her beskæftiger du dig med betydningen af, at uddannelsesvalg afdramatiseres. Du læser en kort tekst og ser en kort video.
Her introduceres du, gennem korte tekster, til teorien om positiv usikkerhed.
Du får nedenfor indsigt i unges oplevelser og refleksioner over de veje de er gået. Du skal reflektere over hvordan du kan give dine elever indsigt i, at det er almindeligt at livet med uddannelse og arbejde udvikler sig på andre måder, end man kunne forudse. Du skal udvikle en U&J-aktivitet.
Her får du en perspektivering af teorien om positiv usikkerhed og relevansen ift. emnet Uddannelse & Job.
Verden ligger åben for dine valg og alt er muligt for dig
Du kan, hvad du vil! Det er en af de største løgne vi fortæller os selv, ifølge Svend Brinkmann, professor i psykologi ved Aalborg Universitet. Brinkmann peger på, at der i vores samfund er en udbredt tendens til at bilde børn og unge ind, at der er frit valg på alle hylder for dem uddannelses- og arbejdsmæssigt. Dette skaber stress og pres.
Læringsaktivitet 11
Dette perspektiv arbejder du med i Læringsaktivitet 11 nedenfor. Du arbejder her med Brinkmanns perspektiver på, at alt ikke er muligt for alle. Du skal lytte til en debat og læse en tale og reflektere.
Uddannelse & Job i skolen – Præsentation for skoleleder og kollegaer
Du skal lave en præsentation af hvorfor Uddannelse & Job er et vigtigt emne i skolen på alle klassetrin og således gennem hele elevernes skoleforløb. Målgruppen er din skoleleder og dine kolleger.
Indholdskrav
Brug aktivt den indsigt og de refleksioner du har gjort dig i U&J efter kurset. I beskrivelsen (omkring 1 side) skal du komme ind på- Hvorfor Uddannelse & Job er mere end bare at sørge for at eleven træffer et valg af ungdomsuddannelse.
- Vigtigheden af elevernes horisontudvidelse ift. uddannelse og arbejde og sammenhængen med den øvrige del af livet – og give et eksempel på hvordan man kan arbejde med dette i forskellige fag.
- Potentialerne i fællesskaber ift. at understøtte elevernes erfaringsdannelse og refleksion over uddannelse og arbejde, syn på egne og andres muligheder og bidrag til det fælles samfund – og give et eksempel på hvordan man kan arbejde med disse potentialer.
Fremgangsmåde
- Lav et mindmap for dig selv om hvilke aspekter du vil inkludere i din præsentation.
- Skriv en præsentation på omkring 1 side om hvorfor Uddannelse & Job er et vigtigt emne i skolen – gennem hele skoleforløbet.
- Hvorfor Uddannelse & Job er mere end bare at sørge for at eleven træffer et valg af ungdomsuddannelse.